Ο αντιπρόεδρος της ΠΑΕ Ολυμπιακός στάθηκε στα θέματα που έχουν προκύψει αναφορικά με τη λειτουργία του VAR.
Αναλυτικά η τοποθέτηση του:
Η σύμβαση είχε ενταχθεί στο πρόγραμμα «Ψηφιακός μετασχηματισμός του Ελληνικού Ποδοσφαίρου με σύγχρονα Ψηφιακά Μέσα ΤΠΕ (VAR)» και είχε υλοποιηθεί με κυβερνητική εντολή.
Η κυβέρνηση είχε αναλάβει τότε και το κόστος τη Σύμβασης που ανέρχονταν σε 13.454.000 ευρώ, μια σύμβαση εξαιρετικά ακριβή για τα δεδομένα του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου, αν κανείς υπολογίσει πως χώρες με μεγάλη παράδοση και ανεπτυγμένη ποδοσφαιρική οικονομία (π.χ. Ιταλία) συμφώνησαν περίπου στα μισά χρήματα για τα δικά τους συστήματα.
Την εποχή της υπογραφής η κυβερνητική παρέμβαση είχε «διασώσει» το Σύστημα, καθώς τότε τόσο η ΕΠΟ όσο και η Λίγκα δεν εμφανίζονταν πρόθυμες να αναλάβουν το κόστος της εγκατάστασης και λειτουργίας του VAR και η εισαγωγή του στο ελληνικό ποδόσφαιρο «πουλήθηκε» ως κυβερνητικό ενδιαφέρον για την κλονισμένη αξιοπιστία του.
Κατάλαβαν όλοι μετά από χρόνια ότι ανάλογα με τον χειριστή μπορεί το VAR να καταστρέψει και όχι να επουλώσει!
Θυμάμαι στις αρχές κάποιοι πληρωμένοι παπαγάλοι με είχαν ειρωνευτεί και έλεγαν «τώρα ο Ολυμπιακός και ο Καραπαπάς αμφισβητούν και την τεχνολογία». Βεβαίως και την αμφισβητούμε όταν τη διαχειρίζεται κάποιος που είναι ανίκανος ή έχει πρόθεση να αλλοιώσει.
Πρέπει να μπει στην κουβέντα μας σαν ποδόσφαιρο το αν έχει βοηθήσει το VAR όσο περιμέναμε ή όχι.
Χρειάζεται να απαντηθούν άμεσα (και ενόψει της έναρξης των φετινών play off) τα παρακάτω:
Α. Στη σύνθεση της σημερινής ΚΕΔ ποιος είναι υπεύθυνος για τους διαιτητές VAR, τι είδους πιστοποίηση διαθέτει και από ποιον φορέα (εγχώριο ή διεθνή). Επίσης, αν ο ίδιος ο πρόεδρος της ΚΕΔ είναι πιστοποιημένος για VAR ή όχι.
Β. Εάν ο εμφανιζόμενος ως Υπεύθυνος VAR (Λίντμπεργκ) δεν διαθέτει την απαραίτητη πιστοποίηση πως και με ποιες νόμιμες διαδικασίες προσελήφθη από την ΕΠΟ και πληρώνεται;
Στην ίδια περίπτωση, τότε τους διαιτητές VAR ποιος τους εκπαιδεύει, ποιος τους αξιολογεί, ποιος τους βαθμολογεί, ποιος τους πιστοποιεί στο ελληνικό ποδόσφαιρο;
Γ. Εάν ο Υπεύθυνος VAR της ΚΕΔ (ακόμη και νόμιμα πιστοποιημένος και με την ανώτερη πιστοποίηση) δικαιούται να γυροφέρνει τις ώρες των αγώνων στο κτήριο λειτουργίας του VAR και να παρεμβαίνει στο έργο των διαιτητών ( π.χ. στην χάραξη των γραμμών οφσάϊντ, στην υπόδειξη στον διαιτητή αγώνα να «κοιτάξει» ή να μην «κοιτάξει» κάποια φάση για πιθανό πέναλτι κ.λ.π.) και από ποιον Κανονισμό της FIFA προκύπτει τέτοιο δικαίωμα.
Δ. Αν η ΕΠΟ έχει δημοσιοποιήσει το κανονικό εγχειρίδιο λειτουργίας του VAR (είναι 75+ σελίδες) στην ιστοσελίδα της (όπως είναι υποχρεωμένη να πράξει) ή το διατηρεί κρυφό «για δική της χρήση»…
Ε. Ποιος θα αναλάβει το κόστος της νέας σύμβασης, με ποιες διαδικασίες θα επιλεγεί ανάδοχος και ποιος θα αποφασίσει τελικά για την επιλογή, η ΕΠΟ ή η Super League; Είναι οι ΠΑΕ διατεθειμένες να πληρώσουν για την λειτουργία και τη διαχείριση του VAR μακριά από κάθε κυβερνητική παρέμβαση;
Στ. Αν στη νέα Σύμβαση θα ενσωματωθεί λειτουργικά και η Goal Line Technology για να διασφαλίζεται πλήρως η αντικειμενική απόφαση του διαιτητή σε αυτές τις δύσκολες περιπτώσεις.
Τέλος: Η Επιτροπή Επαγγελματικού Ποδοσφαίρου της ΕΠΟ (ΕΕΠ/ΕΠΟ) στη συνεδρίαση της με αριθμό 15/11.12.2023 αποφάσισε, μεταξύ άλλων, (ως μέτρα προστασίας των διαιτητών) την
«Επαναφορά του σχολιασμού των επίμαχων φάσεων από την ΚΕΔ κάθε αγωνιστικής, με τη δημοσιοποίηση των σχετικών βίντεο».
Η απόφαση της ΕΕΠ/ΕΠΟ κοινοποιήθηκε στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΠΟ στις 12.01.2024 (συνεδρίαση Νο 61) όπου και επικυρώθηκε (Θέμα Ημερήσιας Διάταξης Νο 05).
Έκτοτε, η υλοποίηση της απόφασης αυτής αγνοείται παντελώς, χωρίς να έχει υπάρξει από την ΕΠΟ ή την ΚΕΔ κάποια δικαιολογία.